perjantai 22. tammikuuta 2016

#67 Kun tuntuu etten riitä

Sain ajatuksen kirjoittaa tästä aiheesta oikeastaan blogini kautta. Asia on painanut minua jo jonkin aikaa, ja vaikuttanut selkeästi myös täällä blogin puolella - esimerkiksi siinä, mitä materiaalia täällä julkaisen. Olen viime aikoina huomannut, että olen tullut entistä armottomammaksi itselleni hevosharrastukseni parissa. Tuntuu, etten anna itselleni enää mitään virheitä anteeksi. Siksi olisi ehkä aika nostaa kissa pöydälle ja kirjoittaa asiat julki, niinkuin ne mielessä on jo jonkin aikaa kaivertanut. Postauksen tarkoituksena on siis samalla terapisoida itseäni, ehkäpä postauksen avulla saan avattua samalla omatkin silmäni.

Fania ostaessani tiesin sen olevan minua osaavampi ja taitavampi. Sehän minulla oli tarkoituskin - löytää laadukas harrastus -ja treenikaveri, opetusmestari ja luottohevonen kisoihin ja kotitreeneihin. Itse olin palannut vasta hiljattain pitkältä ratsastustauolta ja taidot olivat ruosteessa, kun hevosta lähdin etsimään. Koeratsastuksessa olo oli kuin vasta-alkajalla hienon kouluhevosen selässä, mutta Fani tsemppasi ja sieti virheitäni. Jo heti ensimmäisellä koeratsastuskerralla tiesin, että Fani on oikea hevonen minulle. Fani on ollut kaikkea sitä, mitä hevoseltani toivoin ja vieläkin enemmän, se on opettanut minua jo vuoden aikana älyttömän paljon ja kasvattanut minua hevosenomistajana. Olisi varmasti opettanut ratsastuksellisesti enemmänkin, jos olisimme saaneet ehjän treenikauden viime vuonna.

Koska Fanilla on historiaa Suomen ajoilta jo ennen minua, huomaan välillä kokevani jonkin asteista alemmuuskompleksia omista taidoistani sen kanssa. Koska sillä on minua ennen kisattu vaativalle tasolle asti, tulee sellainen olo, että ihmiset odottavat minulta hirveästi sen kanssa ja toisaalta, toiset taas katsovat kieroon kun "hieno hevonen menee hukkaan huonolla kuskilla". Vaikka tiedän, että suurin kritiikki on vain oman pääni sisällä, tuntuu, että muserrun kun sitä todellista kritiikkiä päälleni sataa. Oikeassa elämässä olen kuullut oikeasti aika julmiakin kommenttaja meistä ratsukkona. Jopa ihan suoraan päin naamaa. Ne tuntuvat hirvittävän pahalta, kun teen kovasti töitä että oma kunto kasvaisi, taidot paranisivat ja oppisin ratsastamaan Fania paremmin. Puhumattakaan siitä työstä, kuntoutuksesta, hoitamisesta, hoivaamisesta ja kaikesta muusta mitä Fanin kanssa päivittäin olen tehnyt. Olen kuullut sanottavan, kuinka minun pitäisi myydä Fani jollekin osaavammalle ja ostaa itselleni sopivampi tätiratsu.

Onneksi on niitäkin, ketkä kannustavat ja tsemppaavat minua. Itselläni on ihan mahtava tukiverkosto ympärilläni tällä hetkellä - perhe, valmentaja ja tallinpitäjä sekä kaikki ne ystävät ja sukulaiset jotka uskovat meihin, ja tukevat minua niin hyvinä kuin huonoinakin aikoina. En varmasti muuten jaksaisi uskoa itseeni ja siihen, että meistä tulee vielä loistava parivaljakko kisakentille. Ja älkää ymmärtäkö tätä postausta väärin - Fania ei todellakaan ole ostettu meille tätiratsuksi. Kuten aiemmassa postauksessa kirjoitinkin, meillä tavoitteet on tottakai kilpakentille ja treenata tavoitteellisesti niin pitkälle kuin molempien rahkeet riittävät. Välillä vaan tulee sellainen olo, etten ole riittävän hyvä. Etten riitä. Tähän alemmuuskompleksiin vaikuttaa varmasti kokemani koulukiusaaminen lapsena. Porukasta eristäminen ja siitä johtunut riittämättömyydentunne on jättänyt pysyvät arvet mieleeni. Joudun edelleen, vuosienkin jälkeen vakuuttamaan itseni siitä, että riitän juuri tällaisena kuin olen. On annettava itsellensä aikaa, ja oltava armollinen. Kunhan antaa itsestään sataprosenttia ja tekee tätä hommaa täydellä sydämellä, on antanut kaikkensa. Enempää kun ei voi.

Kun vuosi sitten ostin Fanin, lupasin sen myyjälle, että siitä tulee meidän perheenjäsen josta pidetään hyvää huolta. Meillä se ei ole vain treenikaveri tai kisakumppani, vaan ystävä ja perheenjäsen, jonka hyvinvointi on kaikkein tärkeintä. Ja mielestäni siinä lupauksessa olen onnistunut täydellisesti. Se on paras ystäväni, perheenjäsen ja treenikaveri, jonka kanssa elämä on niin paljon parempaa. Päivääkään en pois vaihtaisi, ja jokaisesta päivästä yhdessä olen kiitollinen.

Ja vaikka Fanin kuskina onkin itselleen armoton, toisinaan holtittomasti kyydissä pomppiva perunasäkki, luulenpa hyvinkin, ettei sen elämä ole meillä kuitenkaan hassumpaa.

Kuvasta kiitos Erika L. Photography

14 kommenttia

  1. Paljon tsemppiä Fanin kanssa :)

    VastaaPoista
  2. Sellaiset ihmiset, ketkä arvostelevat hyvän hevosen ostoa opetusmestari -tarkoituksessa, taitavat pääosin itse olla kateellisia. Mitään muuta syytä en keksi. Aina joku keksii jotain valittamista, joko hevonen on liian nuori, liian huono, liian hyvä, liian vanha tms. Jos ja kun hevonen tuntuu sinusta itsestä hyvältä ja hevonenkin tuntuu viihtyvän, niin silloin kaikki on hyvin.
    Tsemppiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin minäkin olen päätellyt, että kateellisuus nostaa päätään heillä ketkä arvostelevat. Ja minulle Fani on ihan täydellinen! Kiitos kannustavasta kommentista :)

      Poista
  3. Itse olen sitä mieltä että kaikista paras tilanne on olla alla nimenomaan kokenut konkari joka opettaa ratsastajaansa. Eihän juniorikisaajillekkaan osteta muutakuin jo valmiita ratsuja jotka antaa virheet anteeksi ja opettaa ratsastajaansa vielä paremmaksi! Ja kun ratsastaja alkaa kehittyä, saattaa yhdessä näistä kuoriutua vielä mitä vaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuri näin! Vaikken junnu enää olekaan, sama ajatus tässäkin on takana, Fani opettaa minut ratsastuksen saloihin ja ehkä me jonain päivänä sitten yhdessä loistetaan :)

      Poista
  4. Tämä on yksi kilpailuorientoituneen hevosmaailman oikku - ikään kuin se hevonen kaipaisi kilpailuja, vaativaa aata ja vaativaa beetä ja yöpymisiä vieraissa paikoissa ja valmennusmatkoja. Kilinkellit, se hevonen ei tiedä lainkaan, suorittaako se nyt "tasollaan" vai sen alapuolella. Hyvä hevosenpito mitataan ihan muilla mittareilla kuin kilpailusaavutuksilla, mutta sitä ei (kumma kyllä) kaikki hevosihmiset tajua. Hevosen hyvä, kokonaisvaltainen hoito ja hyvinvointiin tähtäävä liikunta ovat ne asiat joilla hyvää hevosenpitoa voidaan mitata. Älä piittaa muista vaan hiihtele omaa latuasi ihan siinä tahdissa kuin itse koet parhaaksi. Et sinä ole kenellekään mitään velkaa eikä sinulla ole mitään velvollisuutta todistaa kenellekään mitään.

    Tämän sisäistäminen on pitkä tie ja osansa siihen tuo kertyvät ikävuodet ja kuljetut kilometrit, mutta sitten kun löydät sen tunteen, se on todella vapauttavaa ja hevosharrastukseen syttyy ihan uusi ilo. Ja minun henk.koht. mielipiteeni on että ne todelliset tulokset syntyvät vasta sitten, kun se todellinen kimmoke esiintymiselle on sisäsyntyinen eikä ulkopuolelta tuleva "ryhmäpaine".

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Sanna kannustavasta ja ajatuksia herättävästä kommentista! Olen ihan varma, että iän myötä ajatusmaailmani vielä muuttuu mm. kilpailemisesta ja opin paremmin sietämään kritiikkiä. Olen kanssasi täysin samaa mieltä siitä, ettei hevosen pitoa mitata millään kisatuloksilla vaan kokonaisvaltaisella hevosen hyvinvoinnilla :)

      Poista
  5. Oletpa saanut ilkeää palautetta, että ihmiset kehtaavat! Ehkä tosiaan on kateus taustalla. Minusta ihmisen kannattaa nimenomaan ostaa sellainen ratsu, jonka osaamisen - ja siten opettamisen - rajat eivät tule heti vastaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuri se itselläni olikin ajatuksena, ostaa hevonen, jolla kapasiteetti ei lopu heti kesken! :)

      Poista
  6. Luin tämän postauksen kahteen kertaan ja mietin, mitä tähän voisi kommentoida. Olen itse paininut samojen asioiden kanssa, joten tiedän miltä sinusta tuntuu. Juuri nyt minulla on meneillään sellainen kausi, että tuntuu etten riitä. Vaikka tiedänkin, että en voi olla mitään muuta kuin oma itseni, ja minä riitän tällaisena.

    Tsemppiä Emmi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Anniina ja kovasti tsemppiä myös sinne, meidän pitää vaan nyt uskoa siihen että riitetään just tällaisena kuin ollaan! :)

      Poista
  7. Apua mitä palautetta, mitä ihmettä! Unohda tuollaiset, keskity ihanaan hevoseesi ja treeniin hyvän tukiverkoston tukemana. <3
    Samoja asioita pyörittelen itsekin, pelkään epäonnistuvani ja pilaavani ihanan nuoren hevoseni. Onneksi meilläkin on ihana talli jossa ketään ei katsota kieroon, harrastaa sitten koulutetun opetusmestarin tai itse kasvatetun suomenhevosen kanssa! :) ja valmentaja johon voin luottaa tiukoissa paikoissa.
    Isosti tsemppiä teille! Blogiasi on tosi mukava lukea.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi että, kiitos ihanasta kommentista! :) Kaikkea hyvää myös sinulle ja kauniille hevosellesi!

      Poista